10 oktober 2011

IVF på gång?

Efter att jag under hösten 2010 ätit Pergotime, för att öka chanserna att bli gravid igen samt Metformin Meda för att sänka testosteronet i kroppen frågade gynekologen om vi ville ställa oss i kö för IVF. Det var väl ingen direkt tvekan utan vi gjorde det omgående. Kötiden var då ett år och vi blev ställda i kö 9 November 2010 så snart har det gått 1 år!

Sambon fick lämna spermaprov vilket var jättebra och hade inga som helst avvikelser. Han har ju en son sedan tidigare men fortfarande så kan det ju hända saker i kroppen så att han har en son är ju inga som helst garantier för att vi ska lyckas igen. 
Men det känns skönt att det i dagsläget bara är mig det är "fel" på. 

Fick hem ett brev på posten innan sommaren där det var frågor som, om vi fortfarande var intresserade eller om vi hade blivit gravida under väntan. Om vi kunde börja omgående eller om vi ville vänta.
Vi valde att vänta då läget då inte riktigt var det bästa att sätta igång i, sommaren var redan planerad och det kändes dumt att bara flyga in i det.

Svarade på frågorna och skickade tillbaka pappret, efter det har jag inte hört någonting mer. Tänk om brevet aldrig kom fram, försvann vår plats i kön då eller är det såhär det brukar vara? Kanske man kan ringa någonstans och höra hur det går med vår kötid, hur lång tid som väntar? Men frågan är bara vart ringer jag och vem ska jag prata med? Eller är det bara att fortstätta vänta?

Hur gick det till för er?
Vad händer när man väl kommit dit, hur går det till, vad gör man?
Dela gärna med er av er erfarenhet så kanske jag slipper sitta här hemma och oroa mig, slippa bli besviken varje gång jag tar in posten. 
Det är ju inte det lättaste att veta hur det går till när det är första gången, så är det väl med allt egentligen...

5 kommentarer:

Madeleine sa...

Jag tycker att du borde ringa och kolla läget. :/ Jag har ingen aning om hur det ser ut för en där i Sthlmtrakten, men här är det inte så att man blir "nerpuffad" om man inte kan påbörja behandlingen när de föreslagit. Vi har bara varit på IVF-kliniken en gång och då pratade läkaren med oss en timme ungefär, gjorde en gynundersökning på mig och sen fick jag information om alla läkemedel och sen var det bara att köra igång. Mycket effektivt!
Angående min icke existerande ÄL. Ja du.. det kan vara så att kvalitén är usel. De borde ju sett att jag har ägg eftersom jag ska injicera massa hormoner. Vi får se.. jag har aldrig fått svar på varför jag inte har ägglossning. Vet bara att endo kan påverka äggen. Är du insatt i tillvägagångssättet i övrigt? Annars är det bara att fråga. Kram,
M

Anonym sa...

Ring till Karolinska och säg att ni vill sätta igång. Att ni valde att vänta då ni fick brevet men att ni nu känner er redo. För om man meddelat att man vill vänta, kommer de nog inte automatiskt att kontakta er igen (de kan ju inte veta när ni känner er redo) utan det ligger nog på er att ta kontakten. Ni har inte förlorat er köplats men eftersom ni valt att vänta har andra par fått gå före er i kön under tiden och så kommer det vara tills ni säger till att ni vill köra igång. Kön står ju inte stilla bara för att någon valt att avvakta. Då skulle det bli mycket lång väntan och ineffektivt för alla inblandade. Så ring! Lycka till!

Miss S sa...

Det är säkert olika beroende på var i landet man bor, hur det går till. I Skåne fick vi komma på ett allmänt info besök, tillsammans med andra par. Sen fick vi tid till ivf-läkaren för undersökning och kolla när vi kunde sätta igång. Starten är beroende på när du har mens.
Lycka till!

Luiza sa...

Jag håller med, ring Karolinska och säg att du är berädd att sätta igång. Kontakta växeln och be att bli kopplad till kvinnokliniken.
Glöm inte att be växeln om ett direktnummer dit, innan du ber om att bli kopplad (jag tror det är 58587506), om de inte bytt nummer.

Nu vet jag vem du är =).
Kramar i massor.

Tea sa...

Ring och fråga!