28 oktober 2011

Nekad IVF

Dessa oändliga viktproblem världen över, antingen är man för tjock eller för smal, förutom de som ligger perfekt, de behöver vi inte nämna, för de är ingen problem. Jag har alltid varit överviktig, provat på viktväktarna som mindre, bla bla bla. 
Det senaste året gav mig en riktigt skjuts neråt i mitt problem svår fetma mot mitt mål till normal. Gick er 24 kg från 124 till 98, vilket jag bara var och snuddade på innan jag hamnade på 101-103 kg, där låg jag still tills nu efter sommaren då kilona bara sakta smyger sig på igen, idag ligger vikten på 106,5.

Ligger vikten på 108 kg blir vi antagligen nekade till IVF....

Det är dags igen, jag känner nu att det är rätt läge att börja om och ta tag i mina resterande 20 kg som ska bort men frågan är bara hur? Jag måste få mer kolla på vad jag stoppar i mig och få bort mitt sockerfall på eftermiddagen då jag blir tok trött och gärna stoppar i mig någon sötsak. Någon som har något tips på hur man tar sig ur det träsket?
Kom på mig själv när jag tittade ner på min tallrik häromdagen när vi hade fått in godis i lunchrummet, va godispapper det låg där, hur har jag hunnit få i mig alla de här? Det finns inget stopp, ingen hejd just nu.

Jag har tittat runt lite på viktväktarna och tänkte köra efter de online, jag tror jag behöver veta hur mycket jag får äta på en dag och sen äta ordentlig frukost då det slarvas med den jämt. Har ni några bra tips och idéer på mellanmål och frukost som går fort så dela gärna mer er av de till mig.

Tillägg: Nu är jag en viktväktare igen!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hejsan!

Första gången jag ramlade in på din blogg. :-) Är i samma situation med IVF men har hunnit göra två försök, ett missfall och de andra försöket vart minus.När vi ansökte om utredning vägde jag 95 kg men innan det vägde jag 107 kg. Läste på pappret att jag var tvungen att gå ner i vikt för att få IVF. Jag och en kompis började samtidigt med EXTRAVAGANZA och jag har lyckat gå ner 25 kg till. På 5-6 månader gick jag ner allt och när vi kom till vårt första läkarbesök så de första hon säger är, vikten som står här kan ju inte stämma. Nä sa jag den kan du ändra nu. :-) Så jag antar hon hade direkt påpekat annars att jag skulle ner i vikt för att kunna göra IVF. Vi är i skedet nu men att börja betala för att fortsätta och de är så orättvist att de ska måste kosta så mycket för en längtan efter ett barn. Allt är en kamp, först vikten och sen att få ett barn. Alla motgångar gör de ju inte lättare att hålla vikten då jag i alla fall gärna tar till sötsaker för att dämpa sorgen. Men lyckades jag så lyckas du också med vikten. :-) LYCKA TILL och trevlig helg!!

Luiza sa...

Du kan börja med att ta bort ALLT som innehåller någon form av socker, särskilt godis. Och, ja, du vet lika väl som jag, att det är svårt. Det är det enda som gäller för att bli av med sockerfallen efter maten, som vi PCOS:are får när vi stoppar i oss skit.
Det är bara gå den hårda vägen !!!!! Och det vet du.
Jag vet att det här förmodligen låter jävligt elakt och okänsligt, men jag hade gärna hört det av någon annan för något år sedan, även om det gjort mig ledsen.
Med risk för att du inte vill veta av mig efter denna kommentar, men jag vill bara vara till hjälp. Sluta tyck synd om dig själv och gör något åt saken. Vi målar upp oss själva som offer, och ja, det är, återigen, jävligt jobbigt, men det går!!!!!!
Och vill du bli med barn och sedan ha stora chanser att behålla det, ska du gå ner, annars är risken för missfall extremt mycket högre, eftersom DIN kropp tar all energi den behöver. Vi med syndromet bär oftast på större risker, i och med vår övervikt.
Jag vet , jag vet...jag var där själv. Men jag har lärt mig av misstaget och vill bara hjälpa, så snälla vännen, ta det på rätt sätt.
Jag är oerhört tacksam att jag blev nekad IVF, idag.
Jag är otroligt tacksam över vad jag åstadkommit och hoppas detta ska hjälpa mig ända fram.

Du klarar detta!!!!!Punkt.
Massa kramar/
Luiza

113 sa...

Hej! 113 här. Tack för din kommentar, vi kan gärna följa varandra!

Du glömde skriva ifall jag fick publicera din kommentar?

KRAM på dig!

113 sa...

Btw, jag MÅSTE ned 15 kg för att ens övervägas till IVF.

Extravaganza blev jag också tipsad, men eftersom jag är laktosintolerant fungerar det inte för.

Anonym sa...

Har snubblat in på din blogg ett par gången! Jag vägde 96 kg när vi fick remiss för ivf.
Med hjälp av viktväktarna gick jag ner till 70 innan vi kom till kliniken! Så det går! Bara kämpa!
För mig var det lite an en befrielse att få nått annat att tänka på! Istället för att barnlösheten malde i huvudet konstant då ägnade jag alla tankar på points istället!

Nu ska vi snart göra syskonförsöken via ivf och jag försöker nå min målvikt 65 kg innan det är dags så hör räknas det point igen!

Titta in hos mig om du vill joannasvarld.blogg.se

R sa...

Hej! Snubblade in på din blogg precis. Jag äter ett par tabletter som heter Ripped Fuel X5 de innehåller mycket krom och koffein. Skit bra är de! Du kan googla på dem och få mer info. Det jag skulle komma till var att man blir inte sötsugen alls när man tar dessa. Det kan ju vara en hjälp på vägen för dig tills du är kvitt suget?? Lycka till och hoppas du går ner till din målvikt =)