30 november 2011

Våran plan med IVF

Ja då är karusellen igång, nu är det bara att vänta och se.
Vårt första möte gick till på följande vis:

Dagen började med ingen frukost hemma, haha så det fick bli en smörgås på OKQ8 i Huddinge. Vi åkte hemifrån vid 9:20 och var på väg mot ingången ca 10:25 efter att ha parkerat bilen. 10:30 var det vår tur.
Väl på plats var det kölapp som gällde men mycket snart så var det vår tur. Vi betalade i kassan och fick med oss någon grön lapp som vi skulle lämna till läkaren som jag inte riktigt hade en aning om vad det var för någonting men antagligen ingenting som vi behövde bry oss om.
Blev uppropade av en BM som skulle ta längd, mått och blodtryck vilket var helt normalt. Jag var så glad när jag vägde mig hemma imorse, vågen är på samma sida som mig och återigen stod den på 103,9 så totalt -2,6 kg, men på deras våg var det 105,? med kläder på men så länge jag inte överstiger 108 så är jag lugn!

Fick sätta oss en minut igen efter det innan läkaren B kom och ropade upp oss, vi följde med honom till hans rum där det även satt en läkarstudent som skulle vara med, ingenting oss emot. Han börjar gå igenom våra papper och ställer lite frågor och när han är klar med mig och ska ta min sambo knackar det på dörren och de ber honom komma ut, efter någon minut kommer han tillbaka och ursäktar sig över att vi behöver byta läkare då det blivit lite problem. Vi ska få träffa K, henne har jag hört en del om genom min vän som gjort samma behandling som vi ska göra och på deras tredje försök fick tvillingar. Hon var den enda som verkligen vågade höja hennes mediciner och chansa vilket resulterade i en felfri graviditet. Så jag känner att vi hamnade i rätt händer genom att vi fick komma till henne men det betyder ju inte att det kommer fungera för oss ändå men hon säger att vi har alla förutsättningar för att bli gravida. Synd är bara att man inte kommer ha samma läkare varje gång då de jobbar olika tider och har olika uppgifter men man kunde fråga efter den personen man önskade komma till när man skulle boka in sig för olika undersökningar/behandlingar. Går det så går det.

Men väl inne hos henne blev vi mycket väl bemötta, hon kändes så lättsam att ha att göra med, skämtsam och glad! Hon ställde frågorna igen som B hade gjort innan och berättade en del över hur det skulle gå till och ville sen titta på mina äggstockar så det var bara att klä av sig och hoppa upp i gynstolen. Sambon satt längst bort i rummet och hon undrade om han verkligen såg någonting där bortifrån, jaja inga problem svarade han men när livmodern väl dök upp på skärmen så kom han närmare. Hon grävde runt lite och visade vad saker var och hur de såg ut. Sen kom vi till äggblåsorna, "ser ni att de ser ut som en salami skiva" sa hon! Haha tack för den, men det är väl så det är när man tittar på äggstockar för en PCOare och hon såg då en blåsa som var större än de andra och kanske var på väg att vandra ut.

Väl påklädd pratade vi om hurvida vi skulle sätta igång en behandling nu eller inte men hon tyckte att det var bättre att vänta men att vi lika gärna kunde köra igång nu. Men det blir till att vänta och det gör mig ingenting. Anledningen till detta är för att vissa delar av fertilitetsenheten har stängt under julhelgen och när man har PCOS (det var vad hon sa idag att jag hade men tidigare har det sagt PCO, jag vet egentligen inte skillnaden men det är väl mer eller mindre samma sak tror jag, skit samma nåt av dem är det.) är det lätt att bli över stimulerad och då finns det ingen på plats som kan göra någonting åt det om jag satte igång nu om det skulle bli så men plocka ägg och så skulle det göra under julen, men det berör inte mig den här gången så jag lägger inte på mycket energi på det.

Då min mens är så oregelbunden och kommer när den själv känner för det ska jag starta igång den med Provera den 6/1 och äta den under tio dagar men kommer mensen innan det så blir det uppskjutet ytterligare en månad tror jag hon sa. Men om allt går som det ska så tar vi den korta vägen och hoppar över näs sprayen och börjar med Puregon på tredje mensdagen med 116mg och den 6:e eller 7:e dagen ska jag komma in för VUL för att se hur det har gått. Längre än så har jag nog inte hängt med men jag får ju hela tiden instruktioner med tiden och undrar man någonting så är det bara att ringa! 

Efter att planen och allting var färdig fick vi träffa BM igen som tog emot oss först för att få lite papper och fylla i ett papper om alkoholvanor. Dessutom visade hon hur man gjorde för att sätta ihop Puregon pennan och tog hon fram en liten provkudde som hon satte mot magen för att visa hur man skulle göra. Hon sa: "Håll den som om du ska skriva och inte som ett vapen, haha". Sen fick jag sätta ihop pennan och plocka isär den samt sticka i kudden jag med men även sticka mig själv i magen på riktigt (utan Puregon i) för att få den rätta känslan hur det kommer vara. Jag kan säga att jag tycker ett myggbett känns mer än sprutan men det är min åsikt. Kan vara en fördel att jag är varken sprut rädd eller blod rädd så det känns inte som ett problem och hon sa att det är bättre att föra in den fort än att göra det långsamt för då känns det mer. Hon hade inga kommentarer alls på hur jag stack mig i magen så jag gjorde rätt och med rätt "hastighet". 

Det här känns ju som en baggis! 
Så nu är det bara att vänta ca en månad till så får jag hoppas att vi drar igång då! 
Det lär knappast gå bättre eller sämre beroende på när vi startar, huvud saken är ju ATT vi kommer få starta och det gör mig glad och på så vis är den långa väntan över och 2012 kommer inleda med att försöka göra barn!

Man kan ju inte mer än önska sig ett förväntansfullt och hoppfullt nytt år!

2 kommentarer:

Luiza sa...

Det skulle kunna vara jag, för några år seda, som skriver detta inlägg.

Jag hoppas verkligen att det ska fungera.

Skillnaden på Pco och Pcos är väldigt liten, men den finns, PCOS är snäppet värre. Ärligt talat, tror jag inte att de själva vet (läkarna) ibland, och blandar ihop syndromet.
Här är en länk till en sida där du kan hitta info om skillnaden mellan de båda..

http://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Polycystiskt-ovarialsyndrom---PCOS/?ar=True

Massa kramar.

Anonym sa...

Åh nu sitter jag här och gråter! Dels för att jag känner sån glädje över att ni äntligen är igång och dels för att jag sitter här med min lilla som precis har tittat ut efter flera års kamp! Det har varit värt varenda spruta, resa och den där gynstolen har man ju suttit i några gånger! ;)

Så det är bara att kämpa, hoppas och tro på det ni gör! Jag håller mina tummar stenhårt för er nu!

Jo mellan tårarna skrattade jag till lite över din sambos kommentar om han såg nåt därborta i hörnet... Det känns som den F jag känner ;)

LYCKA TILL OCH TA HAND OM VARANDRA! Hälsa din sambo :)
Många kramar / T.G